poniedziałek, 9 września 2013

krok drugi - stworzenie rejestru wydatków

Sama świadomość konieczności kontrolowania wydatków to już połowa sukcesu, druga połową jest umiejętne wykonanie tego zadania. W kilku punktach przybliżę Ci krok po kroku jak to zrobić. Mam nadzieję, że zastosujesz te rady z korzyścią dla siebie.


1. Sposób rejestrowania

Zaczynamy od tego, że staramy się dokumentować wszystkie wydatki. Najlepiej jest zbierać paragony. Wiadomo jednak, że nie zawsze jest to możliwe, dlatego do wszystkich pozostałych wydatków powinniśmy mieć specjalny notesik (możemy to też robić np. w telefonie, na innym paragonie, etc.- każdy sam może sobie wybrać najbardziej mu odpowiadający sposób). Ważne jest tylko to, aby starać się spisać naprawdę każdy wydatek. Jak się pewnie przekonacie, jakiś z pozoru nieznaczący koszt może w skali miesiąca, bądź roku, urosnąć do sporych rozmiarów. I właśnie to jest jeden z powodów, dla których spisujemy wydatki. Mamy sobie uświadomić jak wiele wydajemy na poszczególne, czasem wydawałoby się nieznaczące, kategorie kosztów.

2. Tworzenie rejestru

Spis wydatków można prowadzić nawet w zwykłym zeszycie. Ja jednak zachęcam do skorzystania z gotowego programu, narzędzia oferowanego przez Wasz bank, lub po prostu z excel'a - które znacznie ułatwiają i przyspieszają pracę. Dają nam również wiele możliwości późniejszego analizowania, porównywania etc. Ja preferuję excel, można nawet powiedzieć, że jestem "excelowym maniakiem".
Do spisywanie wydatków można zasiadać codziennie, raz w tygodniu, bądź nawet raz w miesiącu. Myślę, że rzadsze rejestrowanie kosztów może nie przynieść już tak pozytywnego efektu. Najlepiej jest spisywać wszystko na świeżo, kiedy jeszcze pamiętamy z czym dany wydatek się wiązał, aby jak najlepiej go zakwalifikować.

3. Stworzenie kategorii kosztów

Na początek może być Ci trudno ustalić jakie kategorie kosztów chcesz przede wszystkim kontrolować. Dlatego na początek polecam niezbyt rozbudowany katalog. W moim pierwotnym rejestrze znalazły się:
  • Opłaty stałe:
  1. czynsz
  2. energia
  3. gaz
  4. woda
  5. śmieci (płacę za nie oddzielnie)
  6. telefony
  7. telewizja
  8. internet
  9. działka
  • Jedzenie i chemia
  1. jedzenie
  2. jedzenie "na mieście"
  3. śr. czystości
  4. kosmetyki
  5. leki
  • Transport
  1. paliwo do samochodu
  2. opłaty
  3. serwis
  4. akcesoria do samochodu
  5. parkowanie
  6. bilety komunikacja miejsca
  • Ciuchy (może być z podziałem na osoby)
  • Dziecko
  1. pieluchy
  2. kaszki
  3. mleko
  4. ciuchy
  5. szczepienia
  6. akcesoria
  • Inne
  1. prezenty
  2. książki/gazety
  3. rozrywka (kino, teatr, etc.)
  4. niewyjaśnione wydatki (wynikające z braków gotówki)
Oczywiście powyższe kategorie to propozycja. Ty sam/sama najlepiej wiesz, co chcesz kontrolować, a nawet jeśli jeszcze tego nie wiesz, to uwierz mi, że z czasem te kategorie same się wyklarują, a wtedy w kolejnych miesiącach rozbudujesz swój rejestr.

Jeśli artykuł ten okazał się dla Ciebie pomocny, to proszę podziel się ze mną komentarzem w tej sprawie. A jeśli chciałbyś się ze mną podzielić swoimi uwagami, może coś dodać o czym nie zostało napisane, to również proszę napisz mi o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz